Rapport från klass 1A

9 reaktion på “Rapport från klass 1A”

  1. Helt fantastiskt roligt! Vilken inspiratör du är 🙂
    Jag sitter och funderar på hur jag ska göra med vårt ”Kroppen”-tema och efter din rapport här så tror jag att mitt upplägg är klart: MYCKET motoriska övningar (lera, klippa, måla, rita, lekar, experiment) och meningar till det vi skapar, faktatexterna kommer liksom på köpet… En liten bacill-saga tror jag nog att det får bli och kanske en reflex-resa. Tror till och med att vi tar en köttbulle-tur! Gud, så roligt detta kommer att bli!!!

    1. Låter helt fantastiskt, dina elever kommer få så mycket roligt.
      Om ni har en blogg så ge mig gärna er adress så jag får kika på allt härligt ni gör.

  2. Hej! TUSEN TACK för inspirationen! Jag känner igen mig i din situation, efter år på mellanstadiet ska jag till hösten ha min första etta. Jag är helt övertygad om att jag kommer arbeta med ASL och jag kommer ta med mig mycket av dina roliga idéer! Ser så mycket fram emot att sätta igång med arbetet och klassen 🙂 Soliga hälsningar från Skåne

  3. Hejsan!
    Jag kommer att ha en etta till hösten (ja jag vet, vi har sommarlov nu) men jag var tvungen att kika in på din sida bara för att jag hört mycket gott om ditt arbete… Kommer att ”låna mycket” (bli inspirerad) av ditt arbete från början, har också beställt bokstavsschemat. Åh vad jag längtar till augusti 🙂 Har du några goda råd utöver det du bla skrivit i dina rapporter så får du gärna dela med dig.
    Tack på förhand och ha en trevlig sommar

    1. Hej Monica,
      Vad roligt att du ska köra på med ASL.
      Mitt absolut främsta råd är att gör arbetssättet till ditt eget.
      Ta inspiration, råd och idéer från alla möjliga håll, men gör det utifrån din situation i klassrummet.
      Det finns en mängd olika sätt att arbeta med ASL på. Ingen är dålig 🙂
      Huvudsyftet (förutom det självklara med skriv- och läsinlärningen förstås) är att arbetssättet är en helhet där eleverna tränar en mängd förmågor samtidigt.
      Bli inte stressad av att det kan kännas lite rörigt i början då du startar upp, med ett par finjusteringar så hittar du snart den struktur som passar dig och din grupp bäst.
      Lycka till och är det några funderingar som jag kan hjälpa till med så hör bara av dig.

      /Christer

  4. Vilken skatt till inspiration denna sida var!
    Har ni tips på en bra skrivare att köpa in till klassrummet?
    Det finns många tankar om i vilken ordning man ska lära in bokstäverna, hur har ni tänkt där?
    Städroboten är ju klockren till en uppstart tillsammans med en låt

    1. Hej, och tack 🙂

      Tankarna kring bokstävernas ordning är kanske lite annorlunda, men förklaringen är enkel.
      Vi arbetar med alla bokstäver alltid, men med olika bokstavsscheman som är huvudperson för arbetet just då.
      Ordningen är A (för att det är alfabetets första bokstav, bra att börja med, först och sist och lite sånt).
      Sen kör vi V för att arbeta med VI – som grupp, J kommer sedan J som i jag, jobbar med jag meningar och bygger upp självkänslan.
      K kommer sedan i en följd i Jag kan … meningar … lite så fungerar min bok.
      Allt är förklarat till varje bokstav i början av kapitlet till bokstaven, MEN du kan köra i den ordning du vill.
      Några scheman hör ihop och bildar små teman, så de bör man kanske hålla ihop, men det är väldigt fritt att använda som du som pedagog känner är bäst.
      Vilket oftast blir det bästa 🙂

      Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ASL och mycket mer