Om Tangentdansen

2017 – åttonde terminen med Tangentdansen

Tangentdansen är en klassblogg från norra Sverige, närmare bestämt Boden. Vi har nu under snart fem år lagt upp våra arbeten digitalt för världen att beskåda, eller åtminstone våra närmaste familjemedlemmar.

Grundtanken var att öppna vårt klassrum på vid gavel och det har vi gjort. Vi har nu följare runt om i Sverige och en del mormödrar och farmödrar följer oss även från Thailand, vilket känns viktigt och bra.

I vår blogg har vi en massa spritt material, filmer, böcker, noveller, dagligt arbete, temaarbeten, bokstavsscheman, deckarscheman, rapporter och vårt arbete och mycket mycket mer. Bloggen kanske inte är så lättnavigerad då den växt åt alla håll under våra två år, men vi tycker absolut den är värd att kika närmare på.

Detta år har vårt stora ASL arbete varit RESAN.
Ett ämnesintegrerat arbete som bygger mycket på det vi gjort förut. Arbetsscheman till det finns naturligtvis med också. Till detta arbete har jag även utarbetat lärarhandledningar. Allt finns att hämta hem under fliken RESAN

Ord är något jag tycker om, så här finns en del ord … det är det Tangentdansen handlar om i STORT, ord … bokstäver … det vi kan göra med dem. Så otroligt mycket fantastiskt.

Nu är Tangentdansen inne på ett nytt varv med nya elever och med nytt material.
Vi utgår från det vi arbetade med i min förra klass, originaltangentdansarna, deras arbeten har numera utvecklats och utformats till ett eget läromedel.
Jag fick chansen att skriva en läromedelsbok som bygger på arbetet vi gjorde i årskurs 1, 2011. Boken heter: Att skriva sig till läsning – Bokstavsschema

Det är från den boken vi nu arbetar i vårt dagliga arbete.
Tanken är att visa praktiskt hur vi arbetar med ASL, inspirera och förklara.

Så är du intresserad av arbetssättet ASL, så är det här bloggen för dig.

Välkommen!

 

Varför arbeta med blogg?

”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
> kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande,”

Lpf 11, s 14

I våra styrdokument är det idag ytterst tydligt vad vi ska göra med digitala verktyg och det går inte att blunda för det faktumet längre, om vi ens skulle vilja det. Fördelarna med detta arbetssätt är så många att det vore ett rent tjänstefel att inte kliva rätt in den här världen, verkligheten. Enligt mig förstås 🙂

Webbplatsens syfte och mottagare:
Syftet med bloggen var från början att göra en blogg om vårt ASL arbete (att skriva sig till läsning) och progressionen inom det området. Det har med tiden utvecklat sig till att bli en blogg om allt vårt dagliga arbete i skolan, smått som stort.

En klassblogg fylld med olika aktiviteter med tyngd på kreativt och lustfyllt arbete i ett klassrum i Norrbotten. Vi arbetar mycket med ord, text och bild och sammanknyter det här i olika teman och projekt.

Bloggen är tänkt som en inspirationskälla för andra klasser och lärare som vill arbeta på det arbetssättet vi gör. Den är också en uppskattad vidöppen dörr för föräldrar som vill följa sina barn under skoldagarna.

Förutom det dagliga arbete så kan man ta del av vårt ASL äventyr i årskurs 1 och 2 i form av två rapporter och till detta en hel massa arbetsscheman och andra uppgifter som går att plocka ner med ett enkelt tangenttryck. Vi finns även på facebook som Tangentdansen förstås.

Den pedagogiska kopplingen:
Här är det en tvådelad koppling.

Ett – ASL arbetet som utgjorde grunden för bloggen, själva födelsen, kopplingen till läroplanen är klockren i det svenska ämnet, att lära sig skriva och läsa, grunden till allt.

Två – den digitala kopplingen, som numera är starkt uttryckt i vår läroplan, vi integrerar vårt dagliga arbete med de digitala verktygen som bloggar, olika filmprogram, bild-redigering, powerpoint, photostory mm.
Vi arbetar med faktasökning på internet och diskuterar hur och vad som är relevant fakta och hur ska vi veta det, vi arbetar och diskuterar hur man ska förhålla sig till integriteten på nätet. Den digitala delen i vårt klassrum är ett naturligt inslag. Datorerna är till för att användas och inga dammsamlare.

Vad har vi lärt oss då?
Från så enkla saker som att logga in, spara, öppna och stänga dokument, till att göra inlägg på bloggar, göra powerpoint, photostory, hur vi söker fakta, vad som är riktig fakta, integritet på internet, upphovrätt.

En mycket varierad inlärning under två års tid. Jag som pedagog har hittat ett utmärkt verktyg för att visa upp mina elever grymma arbeten istället för att låta de kvävas till döds i en pärm, arbetena alltså … inte eleverna 😉

Blogga med klassen kommer vara ett stående inslag i min undervisning för alltid under alla mina yrkesverksamma år som lärare.

Motivering till varför vi borde få pris:
Det är en blogg som exploderar i ren kreativitet.
Den inspirerar klasser och lärare runt om i landet och den har tydliga och enkla arbetsmetoder som alla som vill kan följa. Det är en varierad blogg med mycket skilda arbeten. I tre år har Tangentdansen funnits och den respons vi fått har varit mycket positiv från både föräldrar, släktingar och andra pedagoger.

Det är en klassblogg med klass 😉

Upphovsrätt
Allt material vi använder i vår blogg är egenproducerat.
Bilderna är tagna av oss.

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported Licens.

Bloggen är också tänkt som en idébank för andra som vill arbeta med ASL och alla våra arbeten, scheman och uppgifter är upplagda i pdf format för de som vill plocka hem och använda dem; bokstavsscheman, deckarscheman, rapport från åk1, inspirations bilder, rapport från åk 2 I spåret av ASL. Det finns även ett utkast till ett blivande läromedel om hur man kan arbeta med våra bokstavsscheman; bokstavsschemaboken.

Tangentdansen är även ett fönster in för våra föräldrar att kika i och se vad vi arbetar med under dagarna. Ett fönster som lyser av kreativitet och arbetsglädje.

Tangentdansens mål är att vara en mer direkt och aktuell dokumentation till alla som är intresserade av att följa vårt arbete.

Bloggen är utvecklad av Christer Friman, Mårängskolan, Boden

Kontaktinfo:
christer.friman@edu.boden.se
http://www.facebook.com/Tangentdansen
Twitter: @ChristerFriman

11 reaktion på “Om Tangentdansen”

  1. Mycket intressant läsning. Tack för att du delar med dig. Jag och min kollega har precis börjat använda ASL i våra ettor. Det ska bli mycket spännande. ; )

  2. Tack för en trevlig och inspirerande sida. Har själv en årskurs 1 och tänkt arbeta med ASL men vet inte hur jag ska börja! Men nu tror jag att jag vet.

  3. Jag ska just till att börja med Detektivbyrån (Uppdrag språklyft) i min tvåa. Googlade runt för att se om någon gjort något kul av det och vilken tur jag hade som ramlade in på er/din otroligt fina sida. Jag måste anpassa en del av schemana och undrar ödmjukast om du har en tom mall kvar som jag skulle kunna få.

    Ska läsa vidare på de andra flikarna!

    /Hanna Henriksen, Långängskolan, Hallsberg

    1. Jag skickar dig lite olika scheman som du kan redigera själv.
      Kommer på din mail … om någon dag.

      /Christer

      1. Tjänna crille är skit glad men pirrig til skolavslutningen kommer att bli fett tårögd när vi ska lämna dig 🙁

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ASL och mycket mer