Resan – jag vill prata lite om elevaktiva arbetssätt

Brukar då och då ge mig in i kapitlet ”Skolans värdegrund och uppdrag” – Kapitel 1 i vår Läroplan.

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.”

Det står mycket bra saker i det kapitlet.
Många av de saker jag kan skriva under på hur jag tänker som lärare och hur jag vill undervisa. En del mycket svåra saker.
En del saker som i den senaste tidens debatter fått en del kritik.

Eller har jag missförstått det?

Jag tror på en skola där eleverna aktivt får arbeta med sin inlärning.
Där de får prova idéer och lära sig genom att göra saker, producera.
Texter, bilder, modeller, vara innovativa, få misslyckas utan att det gör något, lära sig av det, få lyckas i det lilla och i det stora.

Där det inte alltid finns ett medel, max och F.

Där vi har tid till att kommunicera om vad vi gör och varför.
Där elevers idéer blir verklighet.
Där vi inte mallar in allt och bockar av.

Kanske finner vi lusten att lära där.

Eller har jag inte alls förstått något?

Resultaten backar. Vi rasar i PISA. Professorer gör avbön.
Läraren ska ta tillbaka katedern och undervisa.
Det är läraren som besitter kunskapen. Mer ordning och reda!
Vygotskij och Dewey har förstört svenska skolan.
Tillbaka till Ebbinghaus.
Är vi tillbaka till det blanka pappret igen?
Det tomma glaset?

Som vi ska fylla.

Tyst i klassen …

img_6056

Nej jag vet inte … jag kan som sagt ha förstått debatten helt fel.

RESAN – ett litet exempel

Ett elevaktivt arbetssätt.

Kan vi inte få göra vår livbåt i nästa del?
Hur tänkte ni då?
Jo vi sitter ju på en livbåt … kan vi inte bygga den?
”Det kan vi kanske få in, ska fundera på det.”

Och det gjorde vi …
baten

Tillsammans funderade vi hur vi skulle göra (även vi pedagoger) och så kläckte någon (en av lärarna i arbetslaget) idén att den borde flyta som ett resultat. Självklart! Bra med en livbåt som flyter 😉
Vi  använde teknikpasset och teknikfröken till att göra skissen.
Där fick eleverna undervisning hur man gör en skiss. Hur de kan tänka (inte hur man SKA tänka). Vi får tänka på olika sätt.
Hur ska vi bygga för att få våra båtar att flyta.
Hur kan stora båtar flyta?
Sen ska vi bygga och testa våra båtar … kommer de flyta?
Vi får se … vi får prova … vi läser inte ”bara” om det.
Vi testar!

Låt oss se nu!

Elevaktivt – elevidé – elevdemokrati
Omvandlas till undervisning i hur båtar flyter.
Integrerad undervisning – ämnesövergripande.
Lärarledd, praktiskt, teoretiskt.
Samarbete. Elever-lärare, elev-elev, lärare-lärare.

Jag kanske har förstått allt fel, men jag tror på det här.

Surr i klassen – det händer saker.

Rätt fokus – Rätt sorts surr!

img_6720

 

 

 

 

2 reaktion på “Resan – jag vill prata lite om elevaktiva arbetssätt”

  1. Underbart!
    Precis så där tror jag att man behåller öusten att lära sig nya saker. Jag tänker kämpa för att fortsätta arbeta på det här viset med mina elever. Du är en stor inspiration för mig.
    Tack!
    Kiki Tellebo Vaxmoraskolan i Sollentuna

    PS Grym bild på en fritänkande lärare. Jag tänker då på gummisnoddarna 😊ds

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *