Att skriva en fabel

Mot slutet av årskurs två så vågar vi oss på att skriva egna fabler.
En inte alltför enkel uppgift skall tilläggas.

Till skillnad mot det vi skrivit förut ska fabeln vara kort, kärnfull och med någon sorts sensmoral, vi ska lära oss något av den. Vi ska också låta bli att strössla med orden. Något som vi arbetat så mycket mer i de andra berättelserna.

Så hur börjar vi då?

Vi pratar om vad eleverna tror en fabel är för något.
De får helt enkel berätta vad de vet, och det visar sig vara …
inte alls speciellt mycket från början.

Då berättar vi några fabler för klassen:
* Haren och sköldpaddan (eller haren och igelkotten)
* Pojken och vargen.
* Lejonet och räven.

Vi berättar om Aisopis, slaven som berättade fabler 500 fkr.
Hur han lurade fångvaktare med att göra berättelser som handlade om djur istället för människor.

fablernas värld

Vi ser några avsnitt av Fablernas värld.
Vi pratar om djurs egenskaper, som vi människor satt på dem.
Hur beskrivs oftast ett lejon, en hare, en sköldpadda, en räv, en uggla, hur skulle ni vilja beskriva olika djur.
Tänk på det innan ni skriver er fabel.

Vi delar in eleverna och sen får de börja planera sina fabler.
Planering är vi kungliga på nu … nästan.

IMG_0036

Det skrivs, ändras och skrivs igen. Det står still hos en del!
Vi får ge förslag, prata om hur olika djur kan vara. Går det att använda i er fabel. Ska någon var elak och någon snäll.

Idèer kommer – det börjar skrivas – kort – kärnfullt!

Sen gör vi endast två illustrationer per fabel denna gång, förutom i tregruppen. Det måste vara rättvist, en bild var.

IMG_0031 IMG_0042

IMG_0045 IMG_0039

IMG_0030  IMG_0025

Av alla skrivuppgifter vi gjort visade sig fabeln vara den som hade störst utmaning, just det här med att vara så kort och kärnfull, ett ord som vi också pratat om vad det kan betyda. Kärnfull text!

Bananbråket

IMG_0101

Hästen, Åsnan och Elefanten

IMG_0102

IMG_0103

IMG_0104

Ugglan och den glömska ekorren

IMG_0107

IMG_0108

Igelkotten och grodan

IMG_0110

IMG_0111

Gamen och Kamelen

IMG_0112

IMG_0113

Ibland kan sensmoralen vara så udda som att man inte ska äta levande saker, bra att veta liksom 😉

Vad vi gjorde när fablerna lästes upp, var att inte berätta vilken sensmoral vi satt på våran fabel, utan det skulle de som lyssnade försöka lista ut (då får vi aktiva lyssnare också).

IMG_0057 IMG_0068

IMG_0080 IMG_0089

Aktiva lyssnare – viktigt!

IMG_0060

IMG_0065

[vsw id=”168541173″ source=”vimeo” width=”425″ height=”344″ autoplay=”no”]

Att skriva fabler utmanar verkligen eleverna.  Vi fick härliga förslag till vad vi kan lära oss av våra olika fabler. Jag ska sätta mig ner och göra en revidering av detta arbetsområde och utveckla det.
Kommer i min nästa bok som ett avsnitt i temaskrivningarna för åk 2 😉

Mer fabler kommer upp nästa vecka, alla var inte klara.

 

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *