Individualiserat – på riktigt! (Del 1)

Ni som har träffat mig på en föreläsning, känner kanske igen att jag sticker ut min haka och säger att det vi arbetar med i ASL arbetet är individualiserat på riktigt.

Jag påstår också att många gånger använder vi det uttrycket i skolan, men arbetar egentligen i en typ av nivå uppdelning.
Att verkligen individanpassa till varje individ är ett oerhört komplicerat arbete och kräver enormt mycket av oss pedagoger.

Fast i ASL arbetet kommer detta på ett naturligt sätt och är verkligen individanpassat i så många olika former om du aktivt arbetar för och med den typen av uppgifter.

Sen bevisar jag det med en massa olika exempel, vilket jag inte tänker göra här och nu för detta inlägg är en förlängning på den pedagogiska arbetsformen (är man nyfiken ska man naturligtvis anmäla sig till en av mina föreläsningar i vår då får ni hela paketet 😉 ).

Inlägget ska handla om hur det ser ut i ett klassrum där det finns en vana att göra saker på ett individualiserat sätt, där eleverna tänker lite friare och där det också är ett välkommet inslag att utföra sina uppgifter på. Vi ska se hur vissa uppgifter verkligen inspirerar till ett sådant arbete (den delen blir ett eget inlägg som vi helt enkelt och fantasifullt kommer kalla Del 2).

Deckarschemat – vårt ASL arbete i årskurs 2

IMG_3522 IMG_3523

IMG_3525 IMG_3526

Vi har kört igång med schema 3 och vi ska här och nu nagelfara eller åtminstone kika närmare på två av de uppgifter som vi börjat med.

Sallys bokmärke
En ny uppgift som jag lagt till detta år. Inte en egen påhittad uppgift utan något jag råkade se när jag var inne på den fantastiska sidan ”Make & Create”. Några oerhört fina bokmärken som jag ville göra med mina elever och lite klurig är jag ju, så jag fann en plats för den uppgiften i ett av våra deckarscheman.

Till den här uppgiften finns det tydliga beskrivningar och mallar. Problemet med mallar kan vara att det blir väldigt likriktade arbeten. Vi får se 23 i stort sett likadana arbeten där det individuella nästan helt försvinner. Det här är absolut ingen kritik mot uppgifter eller arbeten som får det resultatet. I vissa syften kan jag själv använda mig av det, men …

IMG_3454

Hur utvecklande är det?
Eleverna jämför sig med sina kamrater och ser oftare felen de gjort istället för den fina prestation som arbetet egentligen bör främja.
Jag har målat så mycket utanför där, Peters är finare

Uppgiften i sig kan vara lika, men ge eleverna utrymme för eget skapande, egna påhitt … ge de verktygen att tro på sin egen idé.

IMG_3467 IMG_3469

Urvalet av papper som vi använder till denna uppgift är helt galet många. En enkel del som gör att vi uppmuntrar det individuella tänkandet och skapandet.

IMG_3483

”Måste man göra tänder på figuren?”
”Får jag göra egna öron på min?”
”Kan man göra horn istället?”

Här är Eva och jag klockrent överens.
Vi uppmuntrar eget tänkande och för oss är det ett rent nöje när eleverna utvecklar de uppgifter vi ger de i nya idéer. Det har vi gjort i de flesta av de kreativa uppgifterna vi arbetat med i årskurs 1 och 2, och det är de också vana med sedan Eva hade gruppen i förskoleklass. Vi har med andra ord en grupp som vågar tänka utanför den berömda boxen.

Något vi är stolta över.

IMG_3487  IMG_3490

IMG_3493

IMG_3489

Ingen är lik den andres.

Min ska ha en slips!

IMG_3496 IMG_3497

Med glädje och stolthet går eleverna omkring med sina unika bokmärken, för det finns inga andra som är exakt som just den jag har gjort.

De är individuella och här gör det inget om ett öga hamnat lite snett, eller om det är olika färger på öronen, eller att man kanske klippte lite snett. Eleven är ändå stolt över just sitt märke.

IMG_3504

IMG_3511 IMG_3532

IMG_3514

I läroplanen kan vi läsa följande:

Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.”

I vårt arbete med ASL och den förlängning av det arbetssättet i årskurs 2 och vidare sen i årskurs 3, strävar jag och Eva just mot det uppdraget, speciellt i våra kreativa arbeten. Det här är just en av dessa uppgifter och vi har gjort många liknande den här.

Låt våra elevers tankar vandra lite fritt och se vad som kan hända.
Malla och boxa inte in de … vi kommer behöva kreativa innovatörer i Sverige i framtiden … det kan vara just din elev som är den.

  • Imorgon ser vi vidare på detta, men då hur en text kan inspirera en skriv- och illustrationsuppgift på ett alldeles speciellt sätt.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *