Didaktisk beskrivning av en Devine dag – Deckarschema 2 –

En måndag i slutet av november 2015 började med en frusen magister som glömt bort hur kallt det är när den första kylan biter mig i skinnet.  Eller snarare nafsar lite.

Minus 13 och inga långkalsonger.

Nu är inte minus 13 grader alls särskilt mycket att gnälla över, men jag var inte beredd och kände inte alls för att den här kylan skulle komma nu. Slutet av november … Norrland Christer … är du inte med i matchen får du väl skylla dig själv såskopp.    Jaja, så är det väl då.

Beredd var jag däremot på dagens arbete, planeringen för en dag med deckarschema 2 var fast och nu skulle vi köra stationer fullt ut.

IMG_3127

Vissa dagar … jag säger bara … vissa dagar … är vårt arbete så oerhört stimulerande och gudomligt härligt. Det här var en sådan dag.

Stationerna idag var:

  • Persongalleri
  • Herr Dufvas Nyckelring
  • Robert och hans rum
  • Uppdrag 4 – signalement

Inplanerad förmiddag med två lektioner 60 min + 60 min.

Herr Dufvas nyckelring

IMG_3124 IMG_3107

En motorikstation, ny för denna årgång.
Jag hittade så fina nyckelringar man kan göra och tyckte det passade in i deckarschemat. Viktigt att hålla reda på sina nycklar om du är detektiv.

IMG_3146 IMG_3197

En relativt krånglig finmotorisk uppgift. En naturlig uppgift för min underbara kollega och fröken. Den kreativa motorikstationens okrönta drottning Eva. Här fick hon äntligen något att bita i 😉

IMG_3137 IMG_3139

IMG_3147 IMG_3148

IMG_3190

IMG_3191

Resultatet blev som oftast när Eva är i farten väldigt lyckat.

IMG_3173

IMG_3162

IMG_3228

IMG_3230

Små nyckelringsgubbar.
”Den här ska jag ha på väskan”
”Ska vi leka med de här gubbarna på fritids”

Olika användningsområden direkt =)

Skrivuppgifter hade vi två av denna dag.
Persongalleri och Signalement.

Persongalleri

IMG_3125

Lista alla figurer som nu varit med i berättelsen och skriv vilka de är.

IMG_3161

IMG_3164 IMG_3129

In i deckarboken efter deckarschema 2.

Uppdrag 4 – var att skriva ett signalement på någon i klassen.

IMG_3212

Ett enskilt skrivjobb där eleven skulle beskriva en i klassen och sedan läsa upp texten och de andra får då gissa vem man skrivit om. Vi började med att i helklass prata om vad ett signalement är och hur man använder sig av det i verkligheten.

Nu i årskurs två pratar vi mer om stavning och rättar betydligt mer än vad vi gjorde i årskurs ett. Intresset för att skriva mer korrekt finns nu och det hämmar inte deras lust att skriva på samma sätt som det kunde ha gjort i årskurs ett, då lusten att få producera egna texter var det primära. Att prata om hur ord låter och stavas nu ger fina samtal med eleverna som oftast leder till skratt hos både eleven som hos magistern. Det är roligt att skriva. Kom ihåg det!

IMG_3200

IMG_3202

IMG_3206

Vi läser upp och låter våra kamrater gissa.

IMG_3281 IMG_3279

IMG_3270 IMG_3263

IMG_3289

IMG_3267

Det är roligt, spännande och lite klurigt.

IMG_3260

Lite knasigt också.

IMG_3286

Och mycket hemligt …

Station fyra för dagen … denna arbetsamma dag, då planering och arbete flöt ihop i en pedagogisk lycka, en läs- och rituppgift.

Robert och hans rum

IMG_3123

En kort lästräning om avsnittet som handlar om Robert i del 2 av detektivbyrån. Läs texten – rita Robert och hans rum.

IMG_3210

Vi gör våra bilder så noggrant vi kan. Vi arbetar med färger och detaljer och avslutar med att fylla i med vår detaljpenna.

IMG_3180 IMG_3177

IMG_3182

IMG_3166

En dag full med arbete.
En bra planerad dag som gick som planerat.

Var det planeringen som gjorde det, eller bra stimulerande uppgifter? En kombination kanske.

Men att arbetet med dessa deckarscheman i kombination med Uppdrag Språklyfts material är utvecklande och inspirerande för eleverna står mig helt klart och tydligt (igen).

En mycket bra fortsättning på årskurs 1 ASL arbete.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *