Homonymer

Jag hade lagt undan H schemat.
Var lite fundersam på det här med Homonymer.
Hur skulle dessa ettor förstå och kunna arbeta med dessa ord.

Underskatta aldrig dina elever Christer.

IMG_7348

Eller underskatta är kanske inte helt rätt.
Jag trodde uppgiften skulle skjuta över huvudet på dem.
Kanske underskattade jag min egen förmåga, vår förmåga att förklara.
Min egen undervisning.

För ungefär två veckor sedan skrev vi ordet HOMONYMER stort på tavlan.
Vi närmade oss försiktigt vad ordet betyder, gav några exempel och sen frågade vi eleverna om de kunde komma på några egna … och till min förvåning så visade sig det inte vara något problem alls. Igen … blev jag överraskad.

Uppgiften om homonymer som jag läst om i Erica Lövgrens bok, som hon gjort med sina elever, som jag själv trodde var lite svårbegriplig, visade sig väcka ett intresse för hur ord och vad de betyder, hur samma sorts ord kan betyda två helt skilda saker.
Nyfikenhet på ord som väcktes och inte avtog.

IMG_7161 IMG_7164

Idag, två veckor sedan, på våra morgonsamlingar … kommer det fortfarande, varje dag.
– Christer, jag har en homonym.
– Åh, låt höra!
– Matte!
– Okej, berätta!
– Matte är ju en hon som har en hund … och matte sånt vi gör här i skolan.
– Exakt, den skriver vi upp … den var riktigt bra.

Vi fortsätter fylla på våra homonym tavla.

IMG_7358

Gör egna tolkningar av homonymer i ord och bild.

IMG_7903 IMG_7902 IMG_7900 IMG_7899

 

Arbeta med homonymer i årskurs ett.
Helt galet!

Helt galet roligt!


Prenumerera på nya blogginlägg

3 thoughts on “Homonymer”

    1. Nej Katrine och det var aldrig min intention heller.
      Det skulle bli ett väldigt forcerat arbete om vi hade satt som mål att ”hinna” alla scheman.
      Eftersom du arbetar med alla bokstäver i alla scheman, själva bokstaven är endast huvudpersonen i schemat kring vilken alla arbeten är uppbyggda runt, så tränas alla ljud och bokstäver in i alla scheman helt naturligt i sitt sammanhang. Inte isolerade var för sig. Vi har gjort 18 scheman och ett större temaarbete i ASL under det här året. Några scheman tänker jag göra i åk 2, som R och P som handlar om rymden. X och Y kör vi också för det finns en del riktigt roliga uppgifter där, sen har vi det engelska schemat QW kvar också.

  1. Jag ler igenkännande. Har också arbetet med homonymer med mina elever. När jag var nyutexaminerad lärare och hade min första klass fick jag ett tips av min bitr. rektor och mentor som jag använde mig av. Vi samlade homonymer på remsor av linjerat blädderblocksblad som tejpades ihop till en enda lång remsa. Början på remsan hängde framme vid tavlan. Målsättningen var att barnen skulle komma på så många homonymer att remsan räckte till andra sidan av klassrummet – och de klarade utmaningen.

    Charlotte, Malmö

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *