Att starta upp med ASL – att skriva sig till läsning – och vidare mot åk 2

Nu närmar vi oss slutet av det här läsåret och det innebär att efter en skön sommar så nalkas en ny hösttermin. Tangentdansen har under året fått fler och fler följare både på bloggen och på facebook där vi finns med samma namn.

IMG_5062

Flertalet av er kanske får ta emot en årskurs 1 och är förstås helt sålda på att starta med ASL, ett beslut som ni aldrig kommer ångra. Några av er har haft en årskurs 1 och ska nu ta er vidare till årskurs 2 och inte är riktigt säkra på hur ni ska fortsätta.

Det här inlägget är riktat till er, men även till er som är i starten av ASL undervisningen i årskurs 1.

Jag har under mina tre år som bloggare i Tangentdansens regi, med stor inriktning mot  ASL, uteslutande delat mitt arbete för att visa hur fantastiskt det här arbetssättet är, både för oss lärare/pedagoger och framför allt hur givande och framgångsrikt det är för våra elever. Det har alltid varit min avsikt och är det fortfarande. Att min läromedelsbok kommer upp är inte ett sätt att påtvinga er att köpa den, men den blir en naturlig del av mitt arbete då den används dagligen i mitt arbete med ASL och min klass (att den är unik i sitt upplägg och med en otrolig massa tips och uppgifter är utan tvekan obestridligt, men det är ju en helt annan sak 😉 ). Den kommer även få en beskrivning i detta inlägg, vilket också är självklart och naturligt för mig.

Att starta upp med ASL
Ni som vill börja med ASL och funderar på hur och vad ni ska göra så kan ni ägna en halvtimme till att läsa en rapport från en magisters första år med ASL, en ren beskrivning av hur det året blev och varför, med både det goda och det som gick lite sådär.

Det är en ganska direkt beskrivning av hur detta arbete gick till i ett klassrum under ett år.

rapport 1

Rapport från årkurs 1

I den står det om bakgrunden till arbetet med ASL. Mina första trevande steg och hur vi utvecklade bokstavsscheman som vi kom att arbeta med. Rapporten är fri att ta ner och kopiera om du så önskar. Gratis som den alltid varit och kommer vara.

Vad som sedan kom ut av detta läsår och en utveckling av våra bokstavsscheman är den fina blåa läromedelsbok som jag fick förmånen att skriva. I den har du möjlighet som lärare att starta upp med ASL i stort sett dagen efter boken landat i dina händer. Den ger dig en beskrivning av hur arbetet är tänkt och hur du ska förbereda dig inför starten.
Du får en handledning i ASL tänket och mängder av praktiska tips, skrivuppgifter, motorik- , bygg- och kreativa uppgifter. Allt kopplat till en bokstav och ett schema (28 st)
I boken kan du följa bokstavsordningen om du vill, men du har också den härligt fria möjligheten att plocka de delar du själv vill och göra arbetet till ditt eget.

omslag bok

Till din hjälp har du förutom alla skrivuppgifter, övningar i motorik, byggtips och kreativa idéer, en matris där allt är kopplat till det centrala innehållet i vår läroplan.

schemamatris IMG_2865

Material som behövs för att genomföra arbetet med ASL finns oftast i någon form på skolorna, men jag har även här gjort en liten lathund för vad som behövs för att göra de uppgifter som jag använt mig av.

materiallista

Den finns under kopieringsmaterial här på bloggen.
Boken, som det här inlägget inte skulle vara en reklam om, är förstås en stor hjälp och källa till inspiration för er som ska arbeta med ASL och den passar att använda både i förskoleklass och i åk 1 och en bit in i åk 2 också.

Vill man kika lite på hur den ser ut så finns ett smakprov här:
Smakprov på Boken

ASL och dess mångfacetterade möjligheter:
Att vidare och enkelt förklara hur det här arbetssättet är i små korta ord är nästan helt omöjligt, men det finns några ledord som jag direkt kan säga och det är dessa; Variationsrikt arbetssätt, individbaserat på riktigt, ansvarstagande och samarbete.
Dessa 4 grundstenar bygger upp elevernas förmågor i så många olika aspekter.
ASL är ett arbetssätt som bygger upp hela individen, inte isolerat till bara skriv- och läsutvecklingen. En helhetssyn på lärandet som bygger upp glädjen och intresset för skolan hos individerna och gynnar deras kunskapsresa.

Prova dig fram, gör det till ditt eget arbetssätt. Det finns så mycket att vinna på det.

Jag länkar några av de inlägg under året som jag absolut tycker är läsvärda:

Årskurs 2 – hur fortsätter jag?

Som ni vid det här laget kanske misstänkt så isolerar jag inte ASL till bara det svenska arbetet och/eller bara till den tidiga skriv- och läsutvecklingen.
Nope … för mig är det ett arbetssätt som sträcker sig över ämnesgränserna och där jag integrerar det mesta inom SO och NO blocket.

Vad vi gjorde i årskurs 2 och som jag tänker ge mig in på under nästa tvåa är Deckarschemaarbetet, som även det utmynnade i en skriftlig rapport som fick det fyndiga namnet ”I spåret av ASL – Detektivbyrån”

i spåret av asl

Rapporten är en blandning av handledning och beskrivning av vad som hände då vi arbetade med det här arbetet i en kronologisk ordning. Deckarschemana som tillhör detta arbete finns att ladda ner på Tangentdansen fritt, så också denna rapport.
En bra fortsättning på det ASL arbete du arbetat med under åk 1.

Deckarscheman
I spåret av ASL – Detektivbyrån

Min tanke med det här inlägget var att du som är intresserad av ASL ska bli än mer intresserad och ge dig in i det här arbetssättet. Jag hoppas du får lite inspiration av det du kan hitta här och uppkommer det några funderingar så finns jag ett enkelt mejl bort.

Jag försöker besvara alla frågor som jag får.

Vill du ta del av mina föreläsningar så kommer jag på en liten hösttripp på några ställen i landet. Jag finns även att boka in på föreläsningar utöver dessa. Kontakta i så fall Leif Lundgren på länken nedan, eller mig så försöker vi ordna det:

Öppna föreläsningar hösten 2016

Ha en underbar ASL undervisning i framtiden.

/Christer Friman

IMG_2856

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

2 reaktion på “Att starta upp med ASL – att skriva sig till läsning – och vidare mot åk 2”

  1. Hej Christer,
    Kommer I spåret av asl upp snart igen? 🙂 Annars kanske du kan svara ändå, hur många lektioner tog ert arbete i anspråk?

    Tack för toppen inspiration!
    Mvh
    Ida

    1. Jag jobbar för att ”I spåret av ASL” ska komma upp så snart som möjligt.
      Redan ikväll är mitt mål.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *