B schemat berättar för oss … vad som är betydelsefullt

Jag börjar i slutet.
I slutet av lektionen innan vi går iväg och äter.
Slutet av pass två under dagen, vi har arbetat med ASL.
IMG_5158

Vi har hunnit plockat undan … i tid denna gång.
Vi inväntar dukarna för att kunna ställa upp i vårt matled och jag känner mig då sådär löjligt lycklig som jag ibland kan känna mig. Känslomässigt bubblande i kroppen.

Lycklig över att få vara lärare … lärare till dessa 23 elever framför mig.
Lycklig över att fått vara lärare så länge till så många fina elever under så många år.

Men just nu lycklig i stunden, nästan förälskad i situationen.
En arbetsdag, två arbetspass med elever som skrivit på sina berättelser, vilken är vår huvuduppgift detta schema, och sett hur det vi arbetat med mellan sagoskrivningen och nu verkligen gett resultat. Hur deras planerande flyter på och ser naturligt ut.
Hur deras samarbete i skrivandet fungerar. Hur deras planerande av text till illustrationerna nästa går lekande lätt, det som förra gången var så svårt. Hur deras bildarbete växer fram till fantastiska illustrationer.

Hur deras glädje i att sätta ihop ord till en berättelse och hur den blir så levande i bilderna lockar deras lust, en lust att skapa mer och hur den nästan bildligt målar deras kroppar i stolthet.

IMG_5166

Vi väntar och dukarna kommer in. De sätter sig ner på sina platser.

Jag måste få säga något, behöver få säga något, inget genomtänkt, utan spontant.
Och jag säger … att jag skulle varit avundsjuk på den läraren som hade den här klassen om inte jag skulle fått vara lärare här. Eleverna är tysta … de förstår inte vad jag pratar om. Och det händer ibland, så jag förklarar vad jag menar … jag berättar hur mycket galet bra jag tycker de är … och varför … alltid varför … och Eva håller med och fyller i.

Vi går och äter … någon undrar varför jag berömde dem så mycket.
För att ni verkligen är så bra och fantastiska tycker jag, säger jag.
Jaha, vad bra … får jag till svar.
Mmm … det är bra, säger jag.

IMG_5168

Vi har analyserat bilder också, en del har arbetat med det idag.
Några skrev berättelser … några analyserade bilder.

Spöket vet inte hur han ska få vänner, utan att skrämmas.
Det är en analys det. Språk och bild. Ord som betyder något.
Tankar i skrift.

IMG_5165

En dag … inte ovanlig på något sätt.
Men betydelsefull.

Onsdag … april … 2015.

Bra och betydelsefull.

Som alla dessa 23 individer är.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *