Fantastiska F och lite mer om flaggor

F-schemat ger mig återigen fullkomlig lycka, eller det kanske var att ta i … fullkomligt är ju ett stort ord, men F schemat är förmodligen det mest fantasitriggande schemat fram till nu … och då har inte de andra schemana varit direkt frånvarande av stimulerande uppgifter.

Förra gången, för tre år sedan var F schemat ett schema som svällde och blev ett monsterschema, idéerna sprutade ur skallen på mig i en aldrig sinande ström och vi bara vräkte ur oss uppgifter. Det blev kanske inte kaos, men … det här har lett oss till ett mer strukturerat schema denna gång, men för den skull har vi inte förminskat de fantasifulla uppgifterna.

Vi har bara gjort de förfinade.

IMG_4081 IMG_4082 IMG_4083 IMG_4084

Jag får frågor och funderingar kring ASL på både föreläsningar och i andra sammanhang , vilket är både smickrande och intressant för mig själv, i den meningen att jag får fundera vidare på varför jag arbetar som jag/vi gör, vilket alltid är nyttigt.

Gör ni något annat än ASL?

Självklart arbetar vi med timplanen gällande matematik och den ligger helt utanför ASL arbetet. Vi har matematik varje dag i veckan. Engelska är i åk 1 endast 40 min/veckan och den klämmer vi in i två 20 minutare under veckan, blir kanske lite mer då och då.

Hur gör ni med SO och NO då?

Ja, där är frågan egentligen. I läroplanen så är SO och NO ämnena beskrivna för tre år och vissa delar gör vi åk 1, vissa i åk 2 och några i åk 3. Fördelningen och planeringen kring detta ser säkert ut olika på olika skolor, men i stort sett fungerar det så.

I vårt ASL arbete integrerar vi mycket av SO och NO delarna, många av delarna finns redan i bokstavsscheman, som är uppbyggda kring det centrala innehållet i framför allt svenska, men även i SO och NO.

En del av delarna arbetar vi med utanför ASL arbetet, men det mesta integrerar vi numera.
ASL är grundarbetssättet i det mesta vi gör i årskurs 1 och det är ett väl fungerande arbetssätt. För att följa F temat så är det ett framgångsrikt arbetssätt som sätter individen i framsätet 😉

IMG_4056

F schemat … ja just det … det var där vi började.

Får inte hackas upp i små enheter som blir följden om jag ska redogöra för allt vi gör just nu med denna bokstav som huvudperson. Jag tar det i etapper och det här inlägget får handla om att bygga flaggor i lego.

Flaggor i lego – byggstationen

Ett rum med kartböcker, atlas, flaggböcker och en massa lego.

IMG_4195

Vi jämför … vilket land är det här … vilka färger ska vi ha.
De här flaggorna ser rätt lika ut. Vänder man på Tyskland så blir det Belgien.
Samarbetar, bygger och tiden går … rast, vill bygga mer.

Mer flaggor, intresset väcks, länder … geografi … var?

IMG_4114

 

Vilket land var det där nu igen?

IMG_4204        IMG_4203  IMG_4202 (1)

Jag vet att flaggor är spännande, men jag visste inte att det var så roligt att bygga de i lego.

IMG_4234                IMG_4221IMG_4226 IMG_4222

IMG_4231

Finland dominerar! Flaggor i lego … fantastiskt!

Flaggor i lego from Christer Friman on Vimeo.

Men vem är den här figuren?

IMG_4207

Jag har ingen aning, men snart … snart får även jag veta vem det är.


Prenumerera på nya blogginlägg

En reaktion på “Fantastiska F och lite mer om flaggor”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *