Men Åh! Du bryter schemaföljden.

Planen var att följa schema E med ett F schema, men jag kände att det var dags att träna lite på bokstäverna med prickar och cirklar. En av fördelarna med arbetssättet ASL är att vi tränar alla bokstäver alltid, samtidigt och på riktigt med ett innehåll som ligger nära eleverna oavsett vilken bokstav som är huvudperson.

Men … Å, Ä och Ö trilskas lite och de är lite besvärliga att hålla reda på, eller isär.
Lite orolig för författarens vrede, så kollade jag noggrant upp i boken om det ens var tillåtet att avvika från schemaordningen 😉

IMG_3570

Som jag sagt tidigare så är schemaordningen ett förslag med all möjlighet att förändra och plocka in andra när det känns bra att göra det. Vissa scheman hör ihop och de kan vara bra att låta komma efter varandra förstås.

IMG_3556

Årets månader var också något vi ville göra en extra träning på, dessa tolv månader som är lite svåra att komma ihåg. Vi gör något roligt för att få in de i minnet.

Listningen av Å ord, blir ord som börjar på Å och även ord med Å inuti ordet.
Vi pratar om O och Å. Klurigt att hålla isär stavningen på Å och O.

IMG_3539

Årsringar – vår kreativa del i schemat.

IMG_3546

Vi berättade hur trädet växer och varför ringarna i trädet kan se olika ut.
Eleverna fick sedan undersöka våra snitt av stammar som vi hade med oss och göra en egen årsringsmålning.

IMG_3505 IMG_3507 IMG_3601 IMG_3537

NO och bokstavsschema i en bra kombination.

IMG_3540

Arbetet med månaderna.

IMG_3552IMG_3554

Vi ska göra ett eget årshjul med månaderna.

IMG_3538

Skrivarparet färgar månaderna efter hur varma och kalla de tycker att de är.

IMG_3543

Gör sitt eget årshjul.

IMG_3558 IMG_3551

Färgar årstidsfälten efter den färg som eleven tycker passar bra.

IMG_3602

Sen ska eleverna plocka ut deras favoritmånad och skriva varför (motivera) det är just deras favoritmånad. Texten sätter vi in på årshjulstavlan och arbetet är klart. Variationen i deras motivering blir inte särskilt stor upptäckte jag snart 🙂

Å blev bra och även om den pedagogiska förklaringen till att bryta schemaordningen var helt i sin ordning, så fanns det även ett mer egoistiskt motiv (får vi ha sådana som lärare). F schemat som skulle följa efter E är ett av mina absoluta favoriter och eftersom jag är på en miniturné i Skåne nästa vecka så ville jag inte missa det arbetet …

… så kan det också vara 😉


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *