ASL – variation och aktivt lärande

Att skriva sig till läsning
metod/arbetssätt för att stimulera den tidiga skriv- och läsundervisningen.

Det visar sig alltmer i flertalet olika rapporter, forskningsresultat att det vi upptäckt/upptäcker som arbetar med det här arbetssättet stämmer även synat i ett vetenskapligt nålsöga. Senast ett inslag från svt där Professor Caroline Lidberg berättar om sin forskning kring ASL.

Viktigt förstås, mycket viktigt.

ASL arbetet är för mig och många fler ett mer omfattande arbete än just skriv- och läsinlärningen, även om det är det absolut centrala i arbetssättet. Att ge våra elever verktyg, förmågor och en tro på sig själva i den tidiga inlärningen av läs- och skriv är väsentlig för hela deras skolgång. ASL erbjuder alla elever det här i en rik variation av skrivuppgifter och andra motoriska, kreativa övningar i ett starkt samband till varandra.

Hur vi pedagoger gör varierar förstås, som det gör i många andra av våra uppgifter, men helheten är sig lik och vi strävar alla efter de mål som är uppsatta i läroplanens centrala innehåll. Jag arbetar efter våra bokstavsscheman, såklart 😉

IMG_2865 IMG_2864
 M schemats olika uppgifter kopplade till det centrala innehållet (från boken: Att skriva sig till läsning – Bokstavsschema, Gleerups)

Variation:
Det var i det ordet som jag började mitt inlägg och även där mina tankar låg när jag igår, fredag, försökte sortera och reflektera över en intensiv vecka i klassen, intensiv av den goda sorten. Vi växlade från S till M schemat i en så kallad fade out –  fade in version. Variationen i arbetssättet ASL är just vad jag ska tydligt visa i det här blogginlägget.

IMG_2636

Ibland kan tavlan bli lite för visuell (jag vet), men min kreativa sida far iväg i ett ostoppbart läge. En liten bisak, ordet snäll är ett ord vi stärker och ger tyngd till, all ”mesighet” kring det ordet ska bort. Att vara snäll är något starkt och modigt.

Tillbaka till variationen och växlingen från ett schema till ett annat.

Elever arbetar olika fort det är inget nytt, så även i vårt arbete med bokstavsscheman. I arbetet med sagorna så visste vi att det blir lite halt i olika arbeten och då blev det ett parallellt bokstavsarbete, S och vidare till M.

Hur fungerar det då, med stationer och allt?

Mycket bra, för vi börjar fylla på med skrivuppgifterna på M schemat, medan de kreativa stationerna på S schemat görs klart, full aktivitet och väldigt varierat … häng med!

Superhjälten
Den här stationen har fått ett helt blogginlägg, så vi går inte in mer på den.
IMG_2797

Sugrörsmålning 
Schemats kreativa station. Uppgiften är något alla klarar av och resultatet blir kanon.
P1000206P1000203IMG_2804
Vi söker detaljer i våra blåsmålningar, ser du något speciellt?

IMG_2807
Markerar detaljer.

IMG_2847

Lägger vår målning mot olika färgade papper för att hitta den bakgrunden som passar bäst till vår målning.

IMG_2839 Monterar ihop det till en tavla.

IMG_2860 IMG_2861

Otroligt vackra resultat.

Sagorna 
Våra sagor redovisas allt eftersom de blir klara både på bloggen och i klassrummet.
Jag har valt att öppna ett konto på flipsnack där jag gör digitala böcker av alla elevers sagor, en extra detalj som gör deras arbeten viktigare och mer visuellt synliga.

Filmen här nedan är från två elever som just gått från spökskrivning till att skriva med hjälp av talsyntes. Jag tycker deras utveckling är otrolig och deras första saga blir både innehållsrik och textmässigt lång. Den håller ihop hela vägen. De lyssnar hela tiden och gör ändringar och förbättringar, en intressant process att följa för en lärare. Massor med språkinlärning  och samarbetsträning.

Sagoskrivning åk 1 from Christer Friman on Vimeo.

Mönster
Matematik, vi lägger mönster på olika sätt med olika saker.
En start i att se hur mönster fungerar och få in en matematisk tanke på ett praktiskt sätt.

IMG_2735IMG_2726   IMG_2780IMG_2784IMG_2774Vi ritar och viker mönster.

IMG_2846Lista M ord:
Nu börjar eleverna nästan bli lite för tävlingsinriktade i att slå ordrekord, men samtidigt … vilken enorm ordträning de får. 168 M ord kom ett skrivarpar upp till, tätt följd av 140 ord av ett annat. 15 ord är kravet, men nu är över 30 inte ovanligt … vi vill skriva mer, är ett mycket vanligt uttryck vid datorn.

IMG_2706Mamma:
På M schemat har vi en skrivuppgift att skriva om mamma.
En väldigt nära eleven uppgift.

IMG_2836 IMG_2838

Variationen under veckan har som ni kan se varit stor,
en mängd skrivuppgifter och en mängd kreativa, motorik och byggövningar.

ASL arbetet i ett nötskal.
Varierat, kreativt, aktivt, lärorikt … och riktigt roligt på det.

Det är vad ASL handlar om för mig,
en utveckling av eleverna på många nivåer och i många förmågor. 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

En reaktion på “ASL – variation och aktivt lärande”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *