Superhjältar

När jag var liten så älskade jag, förutom att läsa tjocka uppslagsverk, latin, diktsamlingar och andra litterära storverk,  … då och då att plocka upp en serietidning och bara låta mig fångas av denna värld av spindelnätsskjutande heroism.

IMG_2449

Min favorit var och är fortfarande Spindelmannen förstås, (Peter Parker) som fightades med alla möjliga fantasifulla skurkar med krafter av osannolika mått,  samtidigt som han kämpade med taskig ekonomi och tjejproblem. Jag har fortfarande i en kartong på vinden 10 års välsorterade nummer av Spindelmannen, så det blev mest serietidningar för mig som ni redan förstått. Ett tag var det en litteratur som inte var särskilt väl mottagen. Idag vet vi att läsande av serier är stimulerande och bra lästräning. Jag anser att all läsning av skrivna ord är bra lästräning. Min äldste son lärde sig läsa genom en hård mage och Bamse (den metoden har inte riktigt slagit igenom i skolan ännu 😉 ).

IMG_2418

Jag läste även Batman när han hette Läderlappen, inte igår som ni förstår.
Läderlappen … vilket fantastiskt underbart namn.

IMG_2379
Från boken Att skriva sig till läsning – Bokstavsschema (Gleerups)

Superhjältar är en härligt fantasifull miljö.
Att få hitta på en egen superhjälte triggar fantasin.

IMG_2633

Vi gör Superhjältar på S schemat.

IMG_2428

Mina egna superhjältar 😉

IMG_2448 IMG_2469

En uppgift där ordningen skriva – illustrera lika gärna kan vara illustrera – skriva, det ger oss stor möjlighet till att ordna stationer och frigöra datorer.

IMG_2587

Små och stora superhjältar i alla former.

IMG_2696

Av mycket olika sorter.

IMG_2669 IMG_2671

IMG_2675 IMG_2684

Ett galleri av hjältar …

IMG_2672 IMG_2674 IMG_2682 IMG_2685 IMG_2686 IMG_2687

Bilderna är förstås klickbara och då får ni upp en större bild av dessa underbara hjältar.

IMG_2667 IMG_2677 IMG_2681 IMG_2680

IMG_2447

Att skriva och rita en superhjälte är ett arbete som eleverna gör på ungefär 60 minuter, eller uppdelat i två omgångar på 30 minuter. Naturligtvis med en viss avvikelse här och där, men arbetet tar inte längre tid än så, utan att för den skull skynda på eleverna.

En verkligt fin och bra skrivuppgift, tycker jag … som vi senare ska använda oss av i en annan del av skrivandet.

IMG_2624

Vi avslutar arbetet med att läsa upp texten om våra fantastiska superhjältar.

S är ett superschema … så det så.

IMG_2692

IMG_2693
Talsyntesprogrammet Claroread har gått varmt under den här skrivuppgiften. Verkligen härligt att se och lyssna när eleverna läser/lyssnar på sina meningar.

IMG_2571

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *