Sagor – lyssna – skriv

S-schemats stjärna är naturligtvis skrivuppgift 2 – skriv en saga.

IMG_2209

Vi börjar vårt sagotema med att berätta om folksagor och andra sagor. Hur sagor förr i tiden berättades muntligt och att syftet ofta var att skrämma barn från att göra olika saker som vuxna tyckte var farligt för barn. Intensivt lyssnande från elevgruppen.

Sen läste Eva en del gamla och nyare sagor för eleverna.

IMG_2224 IMG_2228

Vi sätter ihop oss i skrivarpar och eleverna får en arbetsplan som de ska följa.

IMG_2253

Inledning – handling – avslut.

Mål som finns i årskurs tre, men som är bra att börja träna in redan nu i början av skrivinlärningen.

Vi kommer i sagoskrivandet använda oss av talsyntesprogrammet Claroread, eleverna kommer få lyssna till sina berättelser, även skriva med ljudande tangentbord. Vi har vid några tillfällen i höstas använt talsyntesprogrammet, men i sagoskrivandet är det ett mycket bra redskap för bearbetning av texten.

Hur låter det?
Är det något som behöver rättas till för att alla ska förstå vår berättelse bättre?

Lite längre ner kommer ett smakprov på hur en av sagorna låter då eleverna lyssnar av under det första skrivtillfället.

IMG_2230

Planera sagan är en mycket viktig del.
Vi släpper ingen till att skriva på datorn innan de berättat vad de planerat.

IMG_2239

 

Det här blir nog en modern klassiker, en superskurk med babyface.

Sagorna kommer bearbetas och sedan illustrerar vi dem. Även här kommer vi lära eleverna hur de ska koppla texten till bilden. Ett av målen i det centrala innehållet i kursplanen för ämnet svenska.

Spökskolan from Christer Friman on Vimeo.

Sagor – ett svenska arbete i S-schemat som är så uppskattat av eleverna.


Prenumerera på nya blogginlägg

2 reaktion på “Sagor – lyssna – skriv”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *