Ett ASL tema i tomtetiden.

För några veckor sedan …
djupt inne i skogen GLÄNTAN, som vår skolskog numera är döpt till,
såg våra elever någonting som rörde sig borta bland de höga tallarna.

IMG_9888

Lika snabbt som vi såg de, lika snabbt var de borta igen … vad var det?

Några dagar senare kom det ett brev.

IMG_0408

Det knackade på fönstret och vi såg de där luvorna igen och de släppte en rulle med det här brevet i. Huldra och Hedur hade tagit kontakt med oss.

IMG_0415Vi skrev brev tillbaka och svarade på deras frågor och frågade lite själva.
Sen stoppade vi alla breven i en brevlåda som vi ställde i ett hörn i klassrummet.

IMG_0670Frågan var om de skulle hämta vår post eller inte.
Spännande var det tills vi kom på morgonen och skulle se om något hade hänt.

Och det hade det …

IMG_0698

Spår in  i klassrummet och en massa magiskt pulver överallt.

IMG_0701

Postlådan var helt tom, förutom en massa magiskt pulver.

Nu väntar vi på nytt brev från vad det nu är för något och medan vi väntar så gör vi figurer på hur vi tror de ser ut. Lite tomteinspirerade är de allt.

IMG_0460 IMG_0461 IMG_0595 IMG_0597

Vi ger våra figurer namn, ålder och vad de har för yrke.
En liten magisk kraft får de också och lite egenskaper.

IMG_0798Vi gör en skiss på hur deras hem ser ut, som vi sedan ska bygga i en skokartong.
Allt ska bli en fin utställning har vi tänkt.

IMG_0789 IMG_0802 IMG_0817 IMG_0822

Nu väntar vi bara att det ska komma ett nytt brev.
Hoppas det dyker upp något snart, men de fick många brev av oss att läsa förstås, så det kan nog ta en liten stund.

IMG_0784

Faktaruta om ASL temat:
Under ett antal veckor arbetar Mårängskolan med ett gemensamt ASL tema som har arbetsnamnet ”Vättar och småfolk”. Vi är tre årskurs ettor och två förskoleklasser som tillsammans arbetar med samma tema.

Grundtanken är att locka eleverna att skriva på ”spökskrift” som vi i det här temat döpt om till ”Småfolkets magiska skrift” eller ”Vättarnas språk”. Dessa små varelser kan inte läsa vårt språk, men de kan översätta sitt eget språk till vårt i sina brev genom ett magiskt pulver. Konstigt nog fungerar det inte tvärtom, så vi måste skriva på deras språk.

Eleverna har nu en mottagare till det de skriver och det blir en brevväxling som för arbetet framåt. Samtidigt pratar vi om hur det var förr i tiden och vad myter och sägner berättade om dessa små vättar, tomtar och småknytt.

Vi kommer involvera yrkesroller i det här temat, då vättarna inte har något att göra längre och behöver få nya uppdrag av oss, vad arbetar ni med nu frågar de oss.
Vi är nyfikna på vad de arbetade med förr.

Det här är de gemensamma riktlinjerna för vårt ASL tema, men med viss frhet att göra en del sidospår i klasserna förstås. Tidsram ca 5-6 veckor.

Avslut: Ett kalas i januari.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *