Varför lär jag mig inte?

Jag vet … jag har gjort det förut.
Jag blir ivrig … tänker göra för mycket.

En till lektionssal som ligger intill vår är tom till lunchen … fler dator lediga 🙂

BOM!

Nu ska här skrivas …

IMG_8367

Vi fördelar ut klassens grymma elever och kör igång.
Vi har massor med datorer så nu ska alla få chansen att skriva, skriva klart och göra det i lugn och ro … vi har hela förmiddagen på oss.

Lugn och ro … för alla utom oss lärare.
Glömde ju att vi precis startat upp med det här arbetet, det ska översättas både i andra klassrummet och i köket och i klassrummet, springa till skrivaren, det kom inte ut Christer, hmm … och vad skulle vi göra nu frågor.

GAH!

Det var just därför vi skulle köra bara några datorer Christer, har du glömt det?

Glömt och glömt, nja  … blev bara lite ivrig … igen!

IMG_8361

Men, hur som helst … vi fick en hel massa gjort och eleverna fick den tid de behövde vid datorerna. Det var mest jag och Eva som höll på att dräpa oss.

Mitt fel, hade bara lite otur när jag tänkte.

Arbetena blev absolut kalasbra i alla fall.
Det som var en oväntad bonus var att många av eleverna ville skriva meningar om sitt rum, istället bara för att lista ord på saker i rummet. Varför inte, det är ju skrivandet jag vill åt. Lusten att skriva!

IMG_8388

IMG_8398

IMG_8396

IMG_8493

IMG_8392

Råd till er som följer bloggen för att få tips om hur ni ska arbeta med det här arbetssättet:
Även om ett tillfälle öppnar och det finns en massa digitala verktyg lediga, så betyder inte det att man måste kasta sig in i det som jag gör, gjorde … bättre ta det lite easy 😉
(Bra om man lär sig av sina misstag också … någon gång.)

Vi får se om jag lärt mig till nästa fredag.


Prenumerera på nya blogginlägg

3 reaktion på “Varför lär jag mig inte?”

  1. Hejsan Christer! Tack för en givande blogg och spännande inspiration. Följer även Facebook gruppen och har varit på Erica Lövgrens workshop. Jag har jobbat med ASL i förskoleklass i ett par år och sedan i en år 1. Jag har fått nytt uppdrag på min skolan och barnen i ”min” klass fått ny pedagog i år 2. Det som jag vill fråga är, har du stött på motstånd av andra pedagoger som tagit över klasser efter dig? Jobbar fler på din arbetsplats med ASL? Hur många år har du jobbat med ASL? Oj, nu blev det många frågor

    1. Hej Mia,

      Jag är inne på mitt fjärde år med ASL som arbetssätt. Har haft en klass från åk 1-3 som jag arbetat ASL inspirerat med, rent ASL i åk 1 och en bit in på åk 2, sen går läs- och skrivutvecklingen vidare i en annan utveckling förstås, men grundtanken i arbetssättet finns kvar hos mig.

      På vår skola arbetar alla från fsk – åk 2 med ASL på någon nivå. Det är ett arbetssätt i läs- och skrivutveckling som är profilerat hos oss. Vi arbetar naturligtvis i olika utsträckning med det, men vi försöker hålla en relativt likartad inriktning. Samarbetar kring gemensamt tema i ASL som vi har en gång per år.

      Ingen negativ reaktion från lärare som tagit över våra klasser ännu 😉

      Fråga hur mycket du vill, svarar gärna på allt jag kan.
      christer.friman@edu.boden.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *