Vad händer med V?

Ja, hur går det?

Har en massa att berätta, men ibland så räcker inte tiden till.
Skrivtiden på kvällarna går åt till boken förstås, men lägger undan texterna om Z och ett Zoo en stund för att rapportera vad som hänt i klassrummet gällande vårt ASL arbete under veckan som varit och in i denna.

Vi gör ju lite mer än fingervirkar förstås 😉
(snälla Christer kan vi se filmen om Tuff Tuff igen)

IMG_7586

Vi avslutade A-schemat med att fylla i det vi gjort. Hur schemat är uppbyggt har vi pratat om förut, men det blev en liten återkoppling till arbetena. Tanken är att vi ska framöver fylla i eftersom vi arbetar med uppgifterna.

IMG_8323

Alla har listat ord på V och vi körde igång andra skrivuppgiften som var att skriva;
Vi vill meningar

Vi vill meningarna är en fortsättning från A schemats ”Vi gillar meningar”. Nu skulle skrivarparen komma överens om något de vill tillsammans.

Jag är oerhört nöjd med att jag lagt mer tid på just planeringsfasen denna gång, än jag gjorde när jag började med ASL arbetet. Jag ser redan stora fördelar med just planerandet.

IMG_8199

Vi lägger tid på att planera meningarna. Skrivarparen berättar sedan för mig vad de bestämt för meningar, tillsammans. Efter det släpper jag iväg de till datorn och de väljer om de vill skriva spökskrift, skriva början ”Vi vill” och sedan spökskrift, eller om de vill skriva själva. De väljer också om de vill skriva med bara versaler eller med gemena  bokstäver.

Just nu är det viktigaste att de vill skriva, och det märks att lusten har hittat in i deras skrivfingrar. Får vi skriva mer än 4 eller 6 meningar? Självklart!

IMG_8217

Samspelet, lusten att skriva härliga meningar har väckts till liv.

Under två pass med ASL så hann vi, utan att stressa, att alla skrivarparen hade skrivit klart sina meningar och nästan alla hade illustrerat till sina meningar och monterat ihop det till en härlig Vi vill meningstavla.

IMG_8315 IMG_8308 IMG_8312 IMG_8314 IMG_8317 IMG_8318 IMG_8319 IMG_8321

Jag försöker i den något stressade tillvaron med att ha en årskurs 1 med 23 elever, stanna upp och reflektera över det vi gör. Känslan jag har (om man nu får analysera med känslor) är att vi, gruppen … klassen … kanske jag … ligger redan en bra bit på väg i att hitta arbetssättet med ASL, redan nu. På andra schemat. Jämfört med förra omgången så är vi lite före där. En del beror det på att jag är säkrare i min roll förstås.

Arbetssättet har en träningssträcka, en stunds inarbetning innan det börjar flyta på bra. Utan att helt förlora mig in i en sinnesnärvaro där jag slappnar av för tidigt, så tycker jag mig se mycket goda tendenser på bra flyt i arbetet.

Det glädjer mig mycket!

IMG_8311

Mitt i all meningsskrivning kom några på att ÖKA storleken på sina namn.
– Blir jättesnyggt Christer!
– Jo, absolut … men (så stannade jag och tänkte till … före. Hindra nu inte elever som vill testa och undersöka Christer … låt oss se vad som händer).
– Visst killar … gör namnen stora om ni vill. Meningarna får ni hålla som ni skrivit annars får ni inte plats på teckningen sen.
– Okej!

Lite senare hade namnen markerats med färg också.

Sen skulle alla som skrev ha sina namn med lite annan textstil och i färg och större och …

… Christer fick springa till färgkopiatorn (som är den där 7 km långa korridoren bort) ett antal gånger, men det var det värt. Det blev fina meningar och intresserade och nyfikna elever.

V tog oss vidare in i vår värld av bokstäver.

Imorgon ska vi börja med våra vackra rum 😉

 


Prenumerera på nya blogginlägg

3 reaktion på “Vad händer med V?”

    1. Nej, jag pratar om ljudet, visar skrivriktningen … men vi har inga övningar där vi formar bokstäverna i åk 1.
      Jag förbjuder ingen som vill skriva med penna förstås och vi gör en snygg bokstav till varje schema i vår ABC bok där vi listat våra ord på den aktuella bokstaven, men vi mer målar, ritar bokstaven då.

      I åk 2 tränar vi handstilen och skriver mer med pennan. Då är eleverna mer redo för det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *