Skrivarbete två på första schemat – ASL – schema A

Andra veckan med ASL och det var dags att göra vår andra skrivövning på A-schemat.

Vi skulle skriva om saker vi gillar att …
En given start på en mening är för att underlätta för eleverna i början av deras skrivträning. Jag kommer använda mig mycket av det under arbetet med bokstavsscheman.

Vi gillar att …

Sen ska skrivarparen fylla på och göra meningen klar.

IMG_6759
(
Älgtorn blev det för att älgjakten drog igång denna dag)

Jag valde att göra tre stationer denna gång.

Skrivstationen delades upp i en där eleverna ritade (illustrerade) först och en del där de började skriva, men först … planerade vi vad vi skulle skriva.

Planerandet av våra texter, att prata och komma överens om vad vi ska skriva i skrivarparen är något som jag slarvade med förra gången jag arbetade med det här arbetssättet. Jag hade för bråttom själv (ivrig) att låta eleverna börja skriva på datorerna och hoppade då över en så viktig detalj som planerandet.

Varför är det viktigt då Christer?

Av flera anledningar, delaktigheten för eleverna blir större. Båda får chansen att prata om vad de ska skriva, samspelet, samarbetet tränas. Eleverna har när de ställer sig och skriver en god bild av vad de ska skriva redan och behöver endast fokusera på den uppgiften. Vi har redan gjort ett element som annars kan försvåra samarbetet vid datorn. Den viktigaste anledningen är något som inte syns just nu, men kommer visa sig senare i våra andra skrivuppgifter när det gäller att skriva sagor, berättelser. Att planera sitt skrivande är då väsentligt för att att uppgiften ska bli bra och vi tränar redan nu på den detaljen.

IMG_6806

Några började rita sin bild efter de planerat klart. Harry Potter börjar växa fram i den här bilden.

IMG_6787

Andra började skriva sina meningar tillsammans. Vi bestämde 4 eller 6 meningar så båda får skriva lika många. De här eleverna kunde inte sluta skriva meningar förrän dokumentet tog slut, så då fick de självklart fortsätta.

Spökskriften då Christer?

Tanken var att uppmuntra att skriva spökskrift, men jag står inte fastgjuten i ett sätt att agera i klassrummet. En del skriver spökskrift, en del provar och skriva med versaler, en del provar att skriva med versaler och gemena bokstäver, och en del blandar spökskrift med vanlig skrift. Vi provar oss fram lite … det viktiga är att vi just nu VILL skriva.

IMG_6938

IMG_6831 IMG_6830 IMG_6833

Vi klipper ut texten och monterar ihop den med vår bild på ett färgat papper.

IMG_6942

Arbetet avslutas med att vi läser upp våra meningar för klassen. Innan eleverna läser upp sin text får de träna flera gånger, så även om någon inte kan läsa så memorerar de sina meningar och kan då ”läsa upp” de i alla fall. En god träning på att framföra något inför helklass, redan nu i årskurs 1.

IMG_6951

 

– Hur var det att läsa upp era meningar för klassen?
– Pirrigt, men roligt!

Skolan summerad i en mening … det ska vara lite pirrigt och ROLIGT!

Nästa vecka börjar vi med Boken om mig själv … familjen.


Prenumerera på nya blogginlägg

En reaktion på “Skrivarbete två på första schemat – ASL – schema A”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *