Lugna steg … ingen stress

Första dagen med ASL idag.

Jag ska försöka för de som följer Tangentdansen att hålla mitt löfte;
att helt enkelt visa och förklara steg för steg vad vi gör i klassen då vi arbetar med ASL.

Dag 1 – vi startar upp.

På morgonen berättade jag lite om vad vi ska arbeta med senare under dagen, precis som vi gör varje dag. Jag gick inte in på detaljer … det sparade jag till då vi skulle arbeta.

IMG_6454

Inför passet med ASL, som var ett 60 minuters pass, så ritade jag upp det här på tavlan.
Vi förberedde oss genom att göra en A-tavla och plockade fram tidningar, mandalabilder, garn och byggklossar för de andra stationerna.

Allt ska vara klart!

IMG_6459 IMG_6461

A-tavlan, vi klipper ut tre remsor och bygger ett A, sen klipper vi ut fyra bilder som har ett a i själva ordet. De som blir klara fort har mandalabilder att arbeta med.

Vi går igenom de olika stationerna och försöker göra det tydligt, men ändå inte för långa instruktioner (något som är det svåraste som finns). Fokus hos elever i år 1 går snabbt över, så var rapp och tydlig. Vi kan alltid inflika instruktioner medan de är igång med arbetet.

Vi bestämde oss också för att inte göra något stationsbyte idag, utan endast låta eleverna arbeta på en station för att göra ett bra avslut på dagen och höra hur det gått.

Nu har det gått ungefär 20 min av lektionen och vi fördelar ut våra elever på fyra olika stationer. En av oss tar hand om motorikstationen, som vi håller i fritidsköket.

IMG_6505

Vi tvinnar vackra armband.

I klassrummet skriver vi (listar A ord), vi har visat på smartboarden hur vi ska göra och vi har på morgonen pratat om alfabetet, var A finns i alfabetet, hur det låter och hur man skriver ett A och tillsammans har vi skrivit en massa A ord på whiteboarden.

Vi är fullmatade med A.

IMG_6465

Datorerna (använder endast två vid första skrivtillfället) står redo med ett öppet dokument med typsnitt skolrak och textstorlek 20. Första skrivtillfället ser jag till att allt är klart så eleverna endast behöver fokusera på skrivandet. Vi står och skriver i skrivarparen.

I klassrummet har vi även stationen med Kreativt skapande, där de gör A-tavlan. Det fungerar bra för det är ett relativt självgående arbete som endast behöver lite stödhjälp här och där, vilket du hinner med även om du har skrivarparen att arbeta med.

IMG_6500 IMG_6521

Byggstationen placerade vi i vårt kapprum.

IMG_6514

Första ASL dagen i årskurs ett summeras med:

  • Struktur i planering
  • Noggranna instruktioner
  • Bra energi hos eleverna
  • Alla arbetade på sina stationer
  • Lite stressigt för lärarna, men klart överkomligt
  • Mycket roligt

Men du … ta det lugnt, stressa inte för mycket i början.
Imorgon ska vi försöka hinna fler skrivarpar och fler stationsbyten.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

3 reaktion på “Lugna steg … ingen stress”

    1. Hej!

      Jag har 23 elever i min årskurs 1.
      Första passet som vi hade igår var vi två pedagoger på ett 60 min pass.
      En av oss hade motorikstationen (tvinna armband) den andra hade skrivandet på dator och skapande stationen i samma rum (klassrummet). Byggstationen var själva med viss bevakning av mig som var i klassrummet med skrivandet och skapande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *