Bokstavsschemaboken – en början

Då har jag äntligen kommit så pass långt att jag kan göra ett litet första utkast på vad som ska bli en kombinerad lärarhandledning, idébok om vårt arbetssätt med bokstavsscheman som vi så ivrigt arbetade med i årskurs 1.

Min tanke är att beskriva arbetssättet med stationsupplägget så noggrant jag kan och även detaljerat gå in på varje bokstavsschema och de uppgifter som finns där.

Det jag nu lägger upp på flipsnack är de inledande resonemangen och den första bokstaven i boken för att visa hur bokens kärna kommer att se ut, med en förhoppning att det finns intresse för att läsa den. Jag arbetar vidare med resten av boken så länge och tar gärna emot synpunkter och frågor om arbetet.


Prenumerera på nya blogginlägg

13 reaktion på “Bokstavsschemaboken – en början”

  1. Vilken jättebra ide! Har läst utkastet/första kapitlet och gillar det. Vill läsa mera. När är boken tänkt att vara klar? Är hemma och är föräldraledig nu men hoppas få en etta när jag är tillbaka och blir grymt inspirerad av detta. Körde detektivbyrån enligt din modell med mina tvåor i höstas (innan jag gick hem) och det blev ett väldigt fint och uppskattat arbete. Tack för inspirationen!

      1. Oj, vad bra! Ser fram emot publiceringsdatum. Lycka till med fortsatt skrivande. Kan tänka mig att den skulle vara populär hos ny-exade också.

  2. Vilket arbete! Jag och mitt arbetslag har följt dig och sin klass ett tag nu. Tack för all inspiration och det du delar med dig av. Ditt utkast är toppen och det kommer att komma många till glädje. Vi har vågat mer tack vare det stöd vi fått bl.a. via dig! Som du skriver om i förordet, vi i skolan måste förhålla oss till detta med tekniken. Vi måste komma ikapp och vara på banan! Inte efter, som många kommuner nu är. Heja alla lärare som vågar och vill!

    1. Vad roligt att höra att vi kan inspirera er, speciellt att ni ger er ut på den här vägen.
      Det kommer bli en glädje för er, era elever och deras föräldrar.
      Tack för dina fina ord.

  3. Härligt arbete du lagt ner och så otroligt inspirerande det har varit att läsa det.
    Vi är först ut på vår skola. Ett par ivriga, gröna aspiranter med ASL – läste hela sommaren 2013 om ASL överallt och ditt arbete var den mest inspirationsrikast av alla. Mina kolleger var bara tvungna att haka på, fniss 😉
    Vi har tagit olika delar av ditt arbete och gjort till vårt eget och vi kan idag aldrig tänka oss att lämna ASL tillbaka till den traditionella läs och skrivinlärningen där barnen kämpar med formerna till bokstäverna i sina texter, själva.
    Nu skriver de i år 1, vårterminen 2014, beskrivande, innehållsrika och härliga texter av olika slag.
    Tack för alla dina idéer!
    Vi gick nog mest igång på robotbygget med våran Mini och hans skräprobot, utomjordningen och komunikatorn 😉 och sopsortering som vi även fick in såklart. Många förmågor fick vi med från vecka 38 då vi drog igång!
    Tack Christer för ditt arbete och att du delat med dig så fantastiskt!
    Tina Österskärsskolan

    1. Tack själv Tina och dina kollegor.
      Att få läsa det här från dig gjorde mig verkligen glad och stolt.
      Visst är arbetssättet med ASL helt fantastiskt härligt och inspirerande. Roligt att ni sett så många positiva effekter hos era elever.
      Jag ska själv starta om med en nya etta nästa höst och det ska bli oerhört spännande att få köra en omgång till.
      Tack för att du tog dig tid att skriva till mig, alltid trevligt att få höra hur det fungerar hos andra.

  4. Hej Christer!
    Jag har följt ditt arbete en tid och finner det mycket inspirerande och fullt av möjligheter. Jag undrar hur länge du arbetar med ett schema, en eller två veckor?
    Vad jag förstått så tar det 2 st 60 min lektioner för barnen att göra ord till ABC boken men hur lång tid tar Boken om mig och uppgiften som heter Texten ex. Jag vill…?

    Med vänlig hälsning, Anna

  5. På höstterminen så räknar jag med ungefär två veckor per schema, beror lite på vilka uppgifter som finns på schemat, men rent generellt ca två veckor.

    Listning av ord (skrivuppgift 1 – ABC boken) är den uppgift som efter ett par scheman går fortast att göra klar, det blir en uppgift som är väldigt självgående för eleverna och vi kan vara många som skriver samtidigt. Säg efter 4-5 scheman så kan halva klassen utan problem skriva samtidigt, klippa ut orden och göra meningar. Startar vi ASL på en måndag och har en dubbellektion ca 2X50 min så har samtliga elever gjort klart den skrivuppgiften, plus en del av de andra stationerna.

    De andra skrivuppgifterna tar i tid lite längre, men där är planerandet av skrivandet en mycket viktig del i arbetet. Tidsmässigt så är det ingen större skillnad, men det är mindre elever som skriver samtidigt så det tar några lektionstillfällen till, beroende på hur många elever du har förstås.

    Ex. 3-4 skrivarpar (planering 10 min, skriva 15-20 min, illustrera 15-20 min)
    Du kan alltså ha 6-8 som skriver samtidigt som du har en del som illustrerar, så 10-14 kan arbeta med uppgiften samtidigt och resten med andra saker. Fast vänta med det upplägget tills de är vana med arbetet, finns ingen anledning att stressa uppgifterna heller. Rekommenderar 4-6 som skriver, 4-6 som illustererar och sen skriver eftersom datorer blir lediga (glöm inte planeringen)

    Hoppas du ungefär förstår … fråga annars igen, jag svarar mer än gärna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *