Att se elevers bilder och texter

Jag har en klass som verkligen tycker om att arbeta med bildspråket. Det är också något vi arbetat med i alla våra arbeten, att framställa bilder som ger det där extra till skrivarbetet.

Jag älskar mina elevers bilder och kan betrakta detaljerna i deras alster en längre tid, men ibland så missar man idén och tanken bakom en detalj i en bild. Ibland upptäcker man något som gör att jag funderar på hur många små detaljer och smarta idéer missar vi?

Ibland är det en text som får en att upptäcka något vi missat och hela bilden får en helt annan mening. Här kommer texten som fick mig att se på en elevs bild på ett helt nytt sätt.

IMG_7574

 

Det är alltså en kille som spottar och skrattar som är nyckeln i hela bilden. När jag tittade på bilden först så såg jag naturligtvis killen vid busken som sträckte ut tungan, men att han lyckades distrahera deckaren så tjuven kunde sno åt sig alla pengar hade jag inte en aning om. Han stjäl alltså pengarna … han är inte arg på dem om ni var oroliga för det.

Min tanke när jag tittade på bilden var att tjuven stjäl pengarna och en retsticka ligger i buskarna och är dum med deckaren och hånar honom lite. Så fel jag hade.

IMG_7573

Sen är det ju inte tungan han sträcker ut. Det är förstås spott. Hur kunde jag missa det?

Att verkligen se det som skrivs och illustreras är inte något jag som lärare gör per automatik. Det är något som kräver den där extra stunden efter lektionerna. Den där extra stunden som vi ofta inte hinner med. Den där extra stunden som mitt fotograferande och dokumenterande av elevernas arbeten hjälper mig att hitta.

Vi läser och ser det mesta våra elever gör, men den där extra ”titten” den får jag oftast med hjälp av min dokumentation här på bloggen. Den öppnar ett extra öga inom mig. Det där lärarögat som inte är distraherat av uppsträckta armar och påkallande av någon annans uppmärksamhet just då.

Det där ögat som jag gärna skulle vilja ha öppet under hela dagen.


Prenumerera på nya blogginlägg

2 thoughts on “Att se elevers bilder och texter”

  1. Suveränt Christer, att du ser det. För ofta så tolkar vi vuxna bilden och då blir det EN sanning. Men gör man som du så kommer barnets ( i det här fallet) tankar fram och det är ju den som har gjort bilden som vet vad som händer. Det är så intressant att följa Tangentdansen
    Med vänlig hälsning, Gunilla Öhman

  2. Tack Gunilla.
    Att just upptäcka de där små egenheterna i bilderna och texterna är ibland att hitta elevens egna speciella ID. Texter bör man som lärare läsa flera gånger anser jag. Den första genomläsningen är oftast språkläsning, vi har ju vårt uppdrag osv. Stannar vi vid det så missar vi massor.

    Jag lär mig eftersom att se mer och mer hos mina elever och jag försöker verkligen utveckla min förmåga att se olika kvalitéer hos dem. Att reflektera och dokumentera gör det möjligt på ett helt annat sätt och där är den här bloggen ovärderlig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *