Äntligen del 1 i detektivschemat

Dags att sätta igång.

Förberedelserna idag var att gå igenom deckarschemat, vilket vi gjorde tillsammans via kanonen. En första ordentlig koll på vad det finns för godsaker på schemat och lite smått hur vi tänkt oss hur vi ska arbeta med det.

Sen läste vi del 1 och då fick eleverna äntligen reda på vem den där Piffy var som de ska skriva och rita om sedan. Lite prat om misstänkta hann vi med och sen så delade vi ut vad som ska bli vår deckarhandbok. En sugarbook, en sådan vi använde till Rymdboken i vårt tema i våras.

Mer än såhär hann vi inte idag (med simundervisning och sånt så går dagen fort).

Inför morgondagen har jag gjort i ordning skrivarparen,
som naturligtvis blir deckarpar inför det här temat. Vi bestämde oss för att köra så gott som helt nya par denna gång. Flicka/pojke i den mån det fungerar. Finns alltid undantag och ojämnt antal elever.

Nu är vi redo för första uppgiften och efter den så kommer första uppdraget.

Vi har gjort uppdragskorten i stjärnform också och alla uppgifter, uppdrag, gåtor, listor och annan skrift och bilder ska sättas in i vår deckarhandbok.

För er som vill ha uppdragskorten och första instruktionsbrevet så finns de att ladda ner under deckarscheman här.


Prenumerera på nya blogginlägg

4 thoughts on “Äntligen del 1 i detektivschemat”

  1. Oj vad detta låter kul! Har ni en högläsningsbok eller en egen påhittad historia som ni läser ur? Jag följer detta med spänning! / Karin (lärare i år 1-2)

  2. Berättelsen finns med i boken ”Uppdrag Språklyft” och är skriven av Pär Sahlin. Den heter Detektivbyrån. Uppdragen och förslag på skriv och läsuppgifter finns till varje avsnitt. Vad vi gör är att plocka ut de vi vill arbeta med, göra om de om vi behöver och sätta in dem i våra deckarsscheman och sen komplettera med lite övriga arbeten som motorikövningar etc. Konceptet som sådant är klart och mycket genomtänkt i boken. Den bygger ju också på de kunskapsmål som finns i språket lyfter.

    1. Har inte varit något större problem eftersom inte alla skriver samtidigt, men i några få fall har någon fått skriva själv. Att lista ord går alldeles utmärkt att göra själv. Det enda du missar då är själva samarbetsmomentet, vilket i sig är berikande och utvecklande men kan också vara en stund av stor tystnad =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *